کد مطلب:276437 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

مرابطه آن حضرت در راه خدا
[مترجم گوید: مرابطه عبارت است از مراقبت مرزها، زیرا كه سربازان و مركب ها و وسایل جنگی را در آن محل نگهداری می كنند] .

معنی و فضل مرابطه را در بخش هشتم ان شاء اللَّه تعالی خواهیم آورد، اما خوبی و فضیلت دعا كردن برای مرابطین به دلالت عقل و نقل ثابت است.

دلیل عقلی این كه: مرابطین حامیان اسلام و دیده بانان مسلمین هستند، عقل به خوبیِ دعا كردن برای چنین افرادی حكم می كند. دلیل نقلی، دعای امام و مولای ما حضرت سید العابدین علیه السلام در صحیفه سجادیه - دعای بیست و هفتم - در این باره بس است.

و اما این كه حضرت حجت علیه السلام مرابط در راه خداوند - عزّوجلّ - است چند روایت بر آن دلالت دارد، از جمله:

1 - در توقیعی كه برای شیخ ابوعبد اللَّه محمد بن محمد بن النعمان معروف به شیخ مفید



[ صفحه 339]



آمده چنین فرموده است: «مِنْ عَبْدِ اللَّهِ المُرابِطِ فِی سَبِیلِهِ إِلی مُلْهَمِ الحَقِّ وَدَلِیلِهِ...»؛ [1] از طرف بنده خدای مرابط در راه او، به الهام شده و راهنمای حقّ.

2 - در كتاب غیبت شیخ نعمانی به سند خود از حضرت ابوجعفر محمد بن علی باقرعلیه السلام از پدرش حضرت علی بن الحسین علیهما السلام مروی است كه: ابن عباس شخصی را فرستاد تا از آن حضرت درباره آیه: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصابِرُوا وَرابِطُوا»؛ [2] ای كسانی كه ایمان آورده اید شكیبایی كنید و یكدیگر را به صبر و استقامت سفارش نمایید و مرابطه كنید. سؤال كند، حضرت علی بن الحسین علیهما السلام غضبناك شد و فرمود: دوست داشتم آن كه تو را امر كرده، شخصاً این پرسش را می نمود، سپس فرمود: این آیه درباره پدرم و ما نازل شد و آن رباطی كه به ما دستور داده شده هنوز نرسیده و آن در نسل مرابط ما خواهد بود.... [3] .

3 - در البرهان از عیاشی در خبر مرسلی از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام درباره این آیه شریفه آمده كه فرمود: درباره ما نازل شده و هنوز وقت رباطی كه مأمور شده ایم نرسیده است، و آن در نسل مرابط ما خواهد بود. [4] .

می گویم: پوشیده نیست كه منظور از مرابط یاد شده همان مولای ما حضرت ولی عصر امام زمان علیه السلام است. با دلالت توقیع مذكور، و در حرف «ل» نیز شاهد بر این معنی گذشت و از این جا معلوم می شود كه این امر از عبادت های مخصوص آن بزرگوار است، هم چنان كه حجّ خانه خدا هم از ویژگی های آن حضرت است - كه در حرف «ح» گفتیم - و نیز طول عمر آن حضرت و مواظبت بر ندبه بر جدّ بزرگوارش حضرت سید الشهداءعلیه السلام از مختصات او است كه برای پدرانش نبوده است. در زیارت معروف به ناحیه منسوب به آن حضرت آمده، پس اگر دهرها مرا به تأخیر انداخته و از یاری تو ناتوانی ام جلو گرفته، و با كسانی كه با تو جنگ كردند نجنگیدم، و با آن كه به تو دشمنی نمود ستیز ننمودم پس هر صبح و شام بر تو ندبه می كنم.... [5] .



[ صفحه 340]



این زیارت را فاضل مجلسی در بحار به نقل از المزار الكبیر آورده است.


[1] بحار الانوار: 176:53.

[2] سوره آل عمران، آيه 200.

[3] الغيبة النعماني: 132.

[4] تفسير البرهان: 345:1.

[5] بحار الانوار: 320:101.